wtorek, 9 marca 2010

Mrouh pyta - Alojek odpowiada

Dzisiaj moja kolej  w lancuszku ksiazkowym. Mrouh zadala pytania, a  ja  odpowiadam. Pozniej wybiore sobie kogos aby odpowiedzial na moje pytania.



1. Czy czytanie w którymś z języków, który znasz, sprawia Ci więcej przyjemności? Czy coś innego przykuwa Twoją uwagę, kiedy czytasz w języku ojczystym, niż kiedy czytasz w swoim drugim języku?

Czytam glownie w jezyku niemieckim, bo do takich ksiazek mam dostep .Czasami przyjaciele, znajomi sprawiaja mi niespodzianki i moge sie delektowac jezykiem ojczystym. Co miesiac jednak,  regularnie otrzymuje czasopisma i "polykam" je doslownie.
Trudno mi powiedziec czy czytanie w jezyku niemieckim sprawia mi wiecej przyjemnosci. Poprostu czytam bo uwielbiam czytac, to jest istotne.




2. Czy są książki, które czytałaś w dwóch językach i w którymś wydają Ci się znacząco inne- lepsze, gorsze? Czy są książki, które wolisz w tłumaczeniu, niż w oryinale? A może różnica wynika z Twojego odbioru słowa pisanego w różnych językach?

Tak, niedawno otrzymalam 3 tomy "Dzieci Ziemi" J.A. Auel w jezyku polskim. Niestety tylko 3, i reszty nie moglam sprowadzic, wiec chcac nie chcac kupilam ostatnie 2 tomy w jezyku  niemieckim. Obawialam sie tego czytania, myslalam ze pogubie sie w nazwach, imionach, itd. ale, o dziwo, tlumaczenie bylo bardzo podobne do polskiego. Jedynie lew- Maluszek, bardziej mi sie podobal  niz Baby.
Mysle ze chyba nie czytalam nigdy wersji orginalnej a  nastepnie tlumaczonej na inny jezyk.

3. Czy są utwory literackie, które kolekcjonujesz we wszelkich dostępnych wydaniach, tłumaczeniach i/lub formach zapisu (e-booki, różne tłumaczenia w tym samym języku albo kilka wersji językowych)?

Mam swoich ulubionych pisarzy i te ksiazki kolekcjonuje. Jest ich wielu, np. P.Coelho, P.Shaw, J.Fielding.
Nie lubie czytac e-bookow, wole trzymac ksiazke w rece.


Teraz moja kolej na zadanie pytan, i zwracam sie z nimi doKonwalia Amelii

1.Lubisz czytac ksiazke czy wolisz ja w postaci cd czytanej przez narratora?
2. Ksiazka przeczytana i co dalej? zastanawiasz sie nad dalszymi losami bohaterow,dyskutujesz z kims kto juz ja przeczytal, polecasz dalej?
3.Jak "zdobywasz" ksiazki? kupujesz, wypozyczasz w bibliotece czy u znajomych?


na które nalezy odpowiedzieć, a potem wymyslić własne i podać dalej:-)

1 komentarz:

  1. Jolu...tak to ja zaglądałam do Ciebie na fotosiku. Dobrze Cie znów widzieć i móc oglądać Twoje prace. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za ciepłe myśli i miłe słowa